Næringsforeningen på Stortinget: – det er viktig å bygge allianser

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Torsdag denne uken var Rudshøgda Næringsforening representert på Stortinget da Næringsalliansen i Innlandet (NII) møtte representanter fra Innlandsbenken. Møtet markerte et viktig steg i arbeidet med å styrke samarbeidet mellom næringslivet i Innlandet og regionens stortingspolitikere.

Bygger tyngde gjennom samarbeid

Næringsalliansen i Innlandet består av ni næringsforeninger fra hele fylket og representerer over 1.000 medlemsbedrifter. Sammen utgjør de et av de største organiserte næringslivssamarbeidene i Innlandet.

Kim Brandsnes, daglig leder i Rudshøgda Næringsforening og leder av Næringsalliansen i Innlandet, understreker betydningen av fellesskapet:

– For oss er det viktig å bygge allianser og ta en større posisjon, og derfor er samarbeidet vi har i Næringsalliansen viktig.

Han peker på at enkeltforeninger kan bli små alene, men at man sammen får en helt annen gjennomslagskraft.

– For næringsforeningen vår på Rudshøgda er dette veldig verdifullt arbeid. Vi blir for små alene og sammen kan vi få de gjennomslagene vi trenger.

Tett på næringslivets hverdag

Under møtet på Stortinget deltok blant andre Rune Søstad (Ap), leder av næringskomiteen, Anna Molberg (H), medlem av arbeids- og sosialkomiteen, og Bengt Fasteraune (Sp), medlem av kommunal- og forvaltningskomiteen. De møtte en engasjert delegasjon fra alliansen til dialog om veien videre. Hensikten med møtet var å diskutere former for samarbeid fremover, og hvordan alliansens brede nettverk kan være en ressurs for stortingsrepresentantene fra Innlandet.

Brandsnes løftet frem det unike handlingsrommet næringsforeningene har:

– Vi er tettest på næringslivet, er dagsaktuelle og kjenner hverdagen til medlemmene våre på kroppen. Vi er heller ikke politisk styrt eller har nasjonale føringer å forholde oss til. Det gir oss handlingsrom og gjør at vi kan påvirke politikk på lokalt og regionalt nivå.

Han understreker samtidig at alliansen har betydelig tyngde i ryggen gjennom paraplyorganisasjonen Næringsforeningene i Norge:

– Har vi behov for enda større tyngde, kan vi koble på Næringsforeningene i Norge. Da har vi over 33.000 medlemsbedrifter og 175 næringsforeninger i ryggen når det virkelig gjelder. Det gjør oss svært relevante.

Medlemsbedriftene må bruke oss

En viktig del av budskapet til politikerne var at næringsforeningene er avhengige av aktiv bruk fra medlemsbedriftene.

– Vi er helt avhengige av at medlemsbedriftene bruker oss og løfter opp de utfordringene de sitter med hver eneste dag. De har ofte gode forslag til hva som bør tas videre for å få en enklere og mer forutsigbar bedriftshverdag.

Fra venstre Espen Pettersen fra Østre Toten Næringsforum, Oline Horten fra Gudbrandsdal Næringsforening, Jens Dalsegg fra Øyer Næringsråd, Eli Saastad fra Lillehammer Næringsforening og Hamar Næringspark Næringsforening og Kim Brandsnes fra Rudshøgda Næringsforening

Samarbeid er nøkkelen

Fra møtet ble det tydelig understreket at samarbeid både internt i Innlandet og med andre regioner er avgjørende for å lykkes nasjonalt.

– Friksjon må ha et formål. Vi må bli enda bedre til å peke på det vi er gode på og bygge allianser. Det er slik vi får gjennomslag nasjonalt, var en av oppsummeringene under møtet.

Felles prioriteringer

Under besøket ble flere sentrale problemstillinger løftet frem. Blant temaene som ble diskutert var:

Kraft, boligvekst og gjennomføringsevne

Manglende nettkapasitet, lange konsesjonsprosesser og et krevende innsigelsesregime stopper både boligbygging og næringsutvikling. Skal staten lykkes med vekst utenfor pressområdene, må planprosesser forenkles, flaskehalser reduseres og statlige myndigheter samordnes bedre. Forutsigbarhet og tempo er avgjørende for investeringsviljen.

Arbeidsmarked, inkludering og demografi

Innlandet vil møte demografisk nedgang tidligere enn mange andre regioner. Det gjør oss til en naturlig pilot for hvordan Norge kan håndtere færre i yrkesaktiv alder og økende utenforskap. Tettere koblinger mellom utdanning, NAV og næringsliv, større regional innflytelse og nye inkluderingsmodeller ble løftet frem som nødvendige tiltak.

Eierskap og kapital

Innlandet har en høy andel familieeide bedrifter som investerer langsiktig og bygger lokalsamfunn. Forutsigbare skatteregler, styrking av arbeidende kapital og offentlige anskaffelser som gir reelle muligheter for norske leverandører er avgjørende for videre verdiskaping.

Et sterkere økosystem for gründere og vekstselskaper

Skal Norge få flere vekstselskaper, må vi bygge økosystem rundt gründeren, ikke bare finansiere enkeltprosjekter. Mange faller i «dødens dal» mellom idé og vekst. Derfor trengs styrket tidligfasekapital, flere pilotarenaer mellom etablert næringsliv og startups, og regionale miljøer som kobler kapital, kompetanse og marked.

Et supplement, ikke en konkurrent

Næringsalliansen ser på seg selv som et supplement til de nasjonale organisasjonene, ikke en konkurrent.

– Vi er mindre sentralisert, og vi er ikke en arbeidsgiverorganisasjon. Vi skal være en ubyråkratisk og smidig organisasjon hvor vi utnytter ressursene i foreningene, ble det understreket i møtet.

For Rudshøgda Næringsforening betyr deltakelsen på Stortinget mer enn bare et enkelt møte.

– Vi er en av de større næringslivssamarbeidene i Innlandet. Skal vi lykkes, må vi ha mer samspill og forsterke samarbeidet, både regionalt og nasjonalt. Vi må bygge allianser, avslutter Kim Brandsnes.